Groepsapp van het werk, hoe ver ga je?

Schatje

Ongewenst gedrag, wat is dat nou precies? Dat is een vraag die lastig te beantwoorden is aangezien het woord ongewenst subjectief is. Excessen daargelaten uiteraard.
Een interessant en actueel onderwerp, maar ook een onderwerp dat niet overal genoeg aandacht krijgt. In deze blog sta ik om die reden stil bij: ongewenste intimiteiten op het werk.

Cijfers omtrent ongewenste intimiteiten binnen bedrijven en instellingen zijn schrikbarend hoog. Die cijfers namen een vlucht sinds de #metoo-beweging op gang kwam.
Toch krijgen hr-managers of –medewerkers al veel langer en met regelmaat met deze kwesties te maken.
Ga maar na; mensen zien collega’s vaker dan hun partner, er worden lange dagen gemaakt, er ontstaat een (te?) amicale sfeer, die ene collega is toch wel heel leuk en soms ontstaan dan ook relaties op de werkvloer. Hartstikke prima wanneer collega’s gelukkig met elkaar worden, hoewel ook dat vaak consequenties heeft, maar in deze blog gaat het over niet-hartstikke-prima.

Ongewenste intimiteiten op het werk

Heerst binnen jouw bedrijf een goeie sfeer? Zijn de teamweekendjes berucht? Is de maandelijkse vrijmibo een hoogtepunt binnen het bedrijf? Wordt de groepsapp ook op zaterdag gebruikt voor grappen en niet-werkgerelateerde humor én met alcohol doordrenkte foto’s? Gezellig. Voor iedereen een win-winsituatie. Toch?
Vaak zien we echter dat de grenzen als het gaat om dit soort contacten wat gaan verschuiven. En niet alle medewerkers vinden dat even prettig. Onbewust kunnen omgangsvormen ontstaan die als te intiem worden ERVAREN.
Klein voorbeeldje: denk aan het goedbedoelde compliment over het uiterlijk van een collega. ‘Wat zie je er toch weer goed uit! Dat jij nog single bent is een wonder! Fijn weekend en tot maandag!’ En datzelfde soort compliment dan elke week. De aardige collega gaat fluitend het weekend in maar de gecomplimenteerde blijft wat ongemakkelijk achter. ‘Ben ik nou zo’n zeikerd?’ vraagt ze datzelfde weekend aan een vriendin. Advies van de vriendin om het eens bespreekbaar te maken. Maar bij wie?
En bij wie geef je aan dat je de teamweekendjes wel heel erg broeierig vindt? Vragen als deze zijn aan de orde van de dag. En een stukje bewustwording rondom HOE  een ander iets kan ervaren is dat helaas niet….

HR in de rol van vertrouwenspersoon?

Hoewel ongewenste intimiteiten zoals beschreven vaak voorkomen, is er te weinig aandacht vanuit organisaties. Niet alle situaties worden serieus genomen. Neem bijvoorbeeld vervelende gevoelens die werknemers ervaren door contact via de sociale media.
Klanten, collega’s of leidinggevenden sturen soms ongepaste teksten of emoticons op Facebook of in WhatsApp. Deze manier van communiceren maakt de afstand tussen mensen kleiner. Maar dan is weer de vraag: wat is ongepast? Eigenlijk moet de vraag zijn: waar kan iemand zijn gevoel uiten?
Bij bedrijven waar geen vertrouwenspersoon is aangesteld blijkt dat lastig te zijn. Zeker wanneer de ongewenste intimiteiten vanuit de managementlaag komt. Een onschuldig grapje van de baas omdat iemand zich niet bewust is van zijn gedrag. Zónder kwade bedoelingen, maar wel mét gevolgen.
Moet je dan als medewerker naar de afdeling hr, die schakelen en rapporteren naar deze personen? Durven hr-medewerkers de discussie of het gesprek aan met hun leidinggevenden? Het is een gevoelig onderwerp dat in sommige organisaties in de taboesfeer ligt. En hoewel er vanuit hr wel beleid op geschreven wordt – ik kom hier nog op terug- blijken er weinig publicaties of blogs te vinden. Waarom zijn die er eigenlijk niet? Te weinig knowhow? Niet de vingers willen branden aan dit onderwerp waarbij aanstelleritis verweten wordt? Wie het weet mag het melden…

Wat wél te doen bij meldingen van ongewenste intimiteiten

Laten we even naar gewenst gedrag gaan, want wat moet je als bedrijf, management of collega nou eigenlijk wel doen?
Belangrijk is om geen mening te hebben en ieders gevoel serieus te nemen. Ook al betekent een melding of klacht voor jou niets, het kan op een ander veel impact hebben. Vanuit waarden, normen, een verleden en ga zo maar door. Oordeel in ieder geval niet en creëer een klimaat waarin alles bespreekbaar kan zijn.

Steeds meer bedrijven ontwikkelen een protocol om juist te handelen bij ongewenst gedrag.
Ook ik heb al voor veel bedrijven een handboek ontwikkeld waarin dit belangrijke hoofdstuk is opgenomen. En geloof me; deze hoofdstukken worden vaak genoeg gelezen. Beter voorkomen dan genezen. Bied medewerkers een kans om hun verhaal kwijt te kunnen door een vertrouwenspersoon aan te stellen binnen je bedrijf. Zorg dat medewerkers weten tot wie ze zich kunnen richten.
Dat kan ook een onafhankelijk persoon zijn, ik vertel je graag meer over mijn ervaringen als vertrouwenspersoon. Niet alleen voor ongewenste intimiteiten, ook bij pesten op de werkvloer, onheuse bejegening en ga zo maar door is het een vereiste om kaders te hebben. Voor medewerkers, maar ook voor eigenaren van bedrijven.

Cijfers & Weetjes

Cijfers

25
Maar liefst 25% van de Amerikaanse bedrijven sluit een liefdescontract af als onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Dit verbiedt romances enz. op de werkplek.
Wil je weten of jouw organisatie alles rondom dit onderwerp goed geregeld heeft? Neem contact op via anneke@akerconsultancy.nl of kijk op de website voor andere manieren om me te bereiken

Weetje(s)

Er zijn veel juridische kaders omtrent ongewenst gedrag op de werkvloer. Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat één op de zes medewerkers last heeft van ongewenst gedrag en tal van bedrijven komen in een lastig parket wanneer dit niet goed is opgepakt. Beleid moet worden uitgezet om een juiste werksfeer te creëren en behouden. En bedenk; overal kunnen dingen ontstaan, want ongewenst gedrag blijft regelmatig een grijs gebied.

2018-07-19T13:36:05+00:00